sokandet fortsatter...

Lagenhet.
Det ar allt jag vill ha just nu. En riktigt fin lagenhet, eller en att trivas i i alla fall. Men sa ar det inte riktigt i var prisklass att ha en snygg lagenhet har. Vi ville hyra en lagenhet for ca 16 800 skr i manaden tillsammans med tva andra svenskar som vi traffat genom skolan. Men en av dem tycker att det ar for dyrt synd nog. Och utan honom har vi andra inte rad med den heller. Skit!!
Sa har ser koket ut och ni skulle bara se resten...
52102-218

Allt ar nytt i den och allt ingar..utom mobler tyvarr.  En annu finare lagenhet i samma hus ar denna men den skulle kosta 17 100 skr... men jag vill haaa!!!
52102-219

Sa, lite for dyrt tyvarr! Men vi har hittat en perfekt lagenhet som inte ar allfor dyr. Tyvarr ar det 17 andra som soker pa den ocksa sa det ar troligare att en australisk familj far den fore oss. Skit igen!!
Borjar trottna pa att leta lagenhet hela dagarna...

Imorgon borjar skolan pa riktigt. Det har bara varit introduktion innan men nu ar det "the real thing". Lite nervos ar jag for jag har annu inte traffat min klass, de som gatt i ett halvar redan pa skolan. Dessutom har jag ett tre-timmars pass med den hardaste lararen pa skolan direkt pa morgonen. Jag borjar 8.15 (!!)sa jag maste upp kl 6 for det tar nastan en timme att aka med bussen pa morgonen pga. all trafik. Sa det blir en tidig kvall ikvall.

Sa fort vi vet hur mycket skolarbete vi har ska jag soka jobb. Tankte mig ett jobb i nagon av kladbutikerna har i Manly, eller kanske skobutik  =). Det vore schysst! Vi traffade en svensk kvinna som bott har i manga ar och hon skulle ha kraftskiva med en massa andra svenskar som bor har i Manly snart och da kunde vi fa servera dem och ata kraftor vi ocksa, sa det lat ju nice!!

Ja ja, det blev ett langt inlagg men det ar sa sallan jag hinner skriva sa man har mycket att beratta. Jag slutar ganska tidigt imorgon i alla fall sa jag ska ner pa beachen och plugga. Satt dar idag och somnade, det ar underbart och sa mycket folk hela tiden som ror sig. Kul!!


Helt crazy!!

Idag har varit helt crazy! Skolan borjade...och halva klassen var svenskar. Vi akte in till stan nagra av oss och hittade efter ett tag en lapp med telefonnummer om lagenhet. Sa vi ringde och gick dit.
Vilken syn! Tio thailandare i samma rum. "Vill ni hyra? bra pris, nar ni flytta in? Ni bo har pa sangen." 
Skulle inte tro det.
Nar vi kom hem till vad vi trodde var trygga Manly och vart hus mottes vi av en stor madrass pa garden. Och fullt med lakan. Vad? 
Den engelska tjejen i rummet bredvid hade fatt "Bed Bugs", typ skabb, i sangen, frascht!! Not. Men ok, hon hade ju fatt det sanerat.
I koket kom nasta absurda grej.
Killen i rummet vid koket kom ut hog som ett hus och skrek och gormade. Han ar stor, riktigt stor. Och galen!!! Han berattade samtidigt som han tog strypgrepp pa stackars Jimmy att han forsorjde sig genom att folk anstallde honom som "torped" Han "slog ner nan" for $100, han "slog ner en familj" for $200, och "vi ville inte veta vad han gjorde" for $500.
Som sagt galen.
Vi flydde till internetcafet vi sitter pa nu. Som sagt en helt crazy dag!

Some of us...

Nagot som ar intressant har ar manniskorna.
Det ar MASSOR av asiater. MASSOR! Typ halften av befolkningen.
Manga har bott har lange och kan engelska men vissa kan inget alls och da ar det jobbigt att komma in i en affar och inte gora sig forstadd. T.o.m tidningarna finns i en kinesisk (eller japansk) version och manga skyltar ar dubbelsprakiga.
Annars ser australierna ut precis som svenskar. De har samma kladstil och samma utseende i ovrigt. De ar manga som klar sig snyggare och mer uppklatt an i Sverige och kladerna ar trendiga.
Appropa klader, det finns jattesnygga klader och skor har, men vill ha allt!! Men det ar dyrt som allt annat har, riktigt dyrt har i Manly i alla fall. Tyvarr!!

En annan sak ar att folk ar sa trevliga och alla fragar  "how are you" med ett leende vart man an kommer. Det ar ju trevligt! Folk ar hjalpsamma och stor sig inte markvart pa att man inte kan prata sa bra engelska ibland. Vissa ord ar svara =/
Men man kanner sig hemma bland folket har, alla ser ut som oss, klar sig soom oss och foljer samma trender som oss, sa det kanns bra. Men det ar mer farger har, mer beach!!!


Manly Beach =)

Vi bor som sagt typ 3 minuter fran stranden. Helt underbart!! Har ar det folk overallt och massor med surfare!!! Det ar hundratals surfare i vattnet varje dag trots att det typ ar 14-15 grader ute. Men i vattnet ar det visst 18 grader. Jag langtar tills det blir varamare sa att man kan bada hela dagarna.

52102-217


lagenhetsproblem...

Sa, har jag sagt vad det kostar med ett litet rum i en delad lagenhet har i Sydney? Ca $310 i veckan vilket alltsa blir ca 7000 kr i manaden. Dock ar det med el och vatten inraknat. Inte sa billigt  =/. Vi har nu hittat en ny lagenhet som vi vill bo i men det blir lite dyrare och lite mindre an dar vi bor nu. Pa plussidan ar det mycket fraschare och mer som ett riktigt hem dar vi kan packa upp vara klader och saker. Nu bor vi i resvaska. Lite jobbigt! Men hon som bor i lagenheten visste inte om hon ville ha ett par boende dar, hon visste inte om det blev for mycket med 4 pesoner i lagenheten, tyvarr. Sa nu sitter vi och vantar pa att hon ska ringa oss och saga hur det blir.

Om vi flyttar ikvall betalar vi tre hyror samtidigt. Vi har namligen en natt kvar pa vart forsta hostel och en vecka kvar pa lagenheten vi bor i nu... Kul. Ja ja, hoppas vi far flytta in i alla fall. Det varsta ar bara att hon kan kasta ut oss nar som helst eftersom hon bara behover saga till oss tva veckor innan, vi  har ingen uppsagningstid. Hahaha.

Inget mer vandrarhem

Idag fyttade vi ut ur vart ackliga rum och in pa ett jattefrascht rum i ett hus i Manly Beach. Het underbart att kunna sova utan att oroa sig for galna asiater och kackerlackor. Hahaha! Nu ska vi hem till vart fina rum och sova och imorgon ska vi laga mat i vart frascha kok och duscha i ett frascht badrum, ska bli saa skont!!

Skriver mer imorgon eftersom jag tror att vi har fixat bredband da! Kramis

Hahaha!!

Vilket anventyr!!
Igar kom vi fram och kunde konstatera att det var kallare an i Sverige...mycket kallare...valdigt mycket kallare! Och speciellt inomhus eftersom vandrarhemmet vi bor pa (som for ovrigt ar vardens sunkigaste!) har tejpade fonster sa att det blaser rakt in..hahaha!! Dessutom fick vi bo i ett hus bredvid vandrarhemmet eftersom det var dubbelbokat. Natten var darfor ganska hemsk.

Idag har det kannts battre dock och vi har hittat flera lagenheter som vi ringt och mejlat om. Vi ska pa visning pa nagra av dem imorgon =) Och vi har hittat skolan!! Den ar perfekt, jattefin och alla verkar trevliga, vi borjar pa mandag. Langtar!! Da blir det en veckas introduktion. Dessutom far vi flytta in i det nagot varmare vandrarhemmet ikvall. =)

Kram pa alla hemma!!!


sista dagen i sverige!!

I natt bär det av..nu drar jag!! Jag sitter å skriver på min nya laptop hemma hos Jimmy och har allt packat och klart...(hoppas jag). Vi åker kl 2 inatt och planet lyfter kl 7. Konstigt nog är jag inte nervös =/ men det kommer säkert när man sitter på flyget. Tur att jag älskar att flyga!! Nu ska vi sola ett tag innan det sista måste fixas..Ciao

52102-216