om det är nån som undrar...

...varför jag inte längre bloggar om shopping och kläder så är det för att jag inte har råd att shoppa...inte ens ett halsband, jag håller just på att kämpa för att få ihop till hyran.

Det är inte kul att gå i affärer eller att kolla kläder och saker på internet när man vet att det inte finns en chans att man har råd med det, på typ flera månader i alla fall. Då skapar "fönstershopping" bara ångest. Usch!

Jaja, nu vet ni i alla fall hur det ligger till, jag har varit här i över fyra månader och har köpt tre(billiga) plagg och en(billig) väska. Nu ska jag fortsätta plugga och glömma allt vad shopping heter.

Btw: Jag har bara knappt två veckor kvar i skolan nu =) Sen blir det mer bloggande!


Bortskämd

Man är bortskämd som svensk.

Ingenstans i världen finns den standard fom finns i Sverige. Jag vet att man klagar på höga hyror och otäta fönster och allt i Sverige oxå men det är ingenting emot här. Här är tätning och isolering två ord som är totalt främmande. Och priset på hyrorna för en skitlägenhet med mögel och sprickor är ungefär samma som en fräsch lägenhet på kungsholmen. Här blåser det från fönstren så att man känner vinden och när en bil åker förbi utanför låter det som om den var i samma rum. 

Vad jag ville komma till var att jag önskar att jag kunde vara en sån cool designtjej som bor i en liten, svindyr lägenhet i en storstad med världens strörsta garderob med märkes- och vintagekläder och några få men coola möbler (tänk Carrie i Sex and the City) och som springer ner i den skitiga och smockfulla staden för att ta en kaffe på vägen till jobbet. Allt är lite sådär "glamoursmutsigt" som på film. Tyvärr är det något som aldrig kommer att hända eftersom jag är en bortskämd svensk.

Jag vet att många skulle klara av det men jag är inte en av dem. Jag vill ha det fräsch omkring mig. Det bästa jag vet är att vakna upp i ett vackert fint, rent rum i en varm lägenhet med nytvättade lakan. Jag vill att saker ska lukta gott, att kläder ska vara rena och fräscha, att mitt hår ska lukta gott och att man inte ska bli klibbig av fuktig värme direkt när man kommit ut ur duschen.

Jag vill gå ut i en ren och ganska smockfull stad i märkes- och vintagekläder och fortfarande ha världens största garderob. Jag kan gärna ha en svindyr lägenhet om jag har råd men då ska den vara ljus, stor välmöblerad och fräsch och dessutom ligga bra till.

Så mina drömmar om att bli Carrie och leva i en av världens största städer har bytts ut till drömmar om att gå ut en kall men vacker vinterdag i rena och fina Sverige på väg till ett caf'e med mina vänner i någon av Sveriges "storstäder".  (fast ännu hellre en varm sommardag)

Dock duger detta så länge eftersom jag faktiskt trivs här =)