Obefintlig julkänsla :(

Att fira jul i Australien är inte det mysigaste. T.o.m de som är uppväxta här tycker att julen ska vara snö och kallt. För mig och de flesta andra svenskar jag känner här är allt som handlar om jul bara jobbigt här. Man kan lika gärna jobba på julen som att sitta hemma. Det finns ändå inget julbord (på "rätt" sätt i alla fall), ingen snö, ingen kyla, inte ens mörker :(

Men det absolut värsta är ändå de tacky juldekorationerna! Om USA har jävligt tacky och överdrivna juldekorationer där allt ska vara gjort till max, så har Sydney (Aussie) tacky men oftast för att det är så halvdant gjort. Det hänger en liten remsa gammalt tejpat glitter i var och varannat fönster. Ja och ska de väl fixa nåt rejält pynt så är det oftast inte rött eller grönt utan blått eller lila (kanske går bättre ihop med havet å beachen, hehe) och gärna stora tomtar som sitter på taket.  Jag har tagt några kort på julpynt häromkring, jag har dock inte fotat det värsta utan saker Aussies faktiskt har ansträngt sig lite (!!!!!) med.

52102-275

Granen i skolan, den är ganska fin men går i lila å silver med rosetter stora som en hand. (och granen är inte äkta såklart)




Uppblåsbar jultomte på taket (självklart) i North Sydney, Jultomte i mänsklig storlek på taket till matvaruaffären Coles i Manly, Manlys gågata "The Corso"s egna blåblinkande julgran, Och blåblinkande julgran på en röd trälåda och kransar på torget i Manly...vackert...

52102-273

Glitter i olika färger är lindade runt palmerna i Manly =) (typ fasttejpade)'
OBS!! de flesta kort ser mörkare ut än det är  p.g.a kamerablixten, dessutom är de flesta kort tagna kvällstid.

Ja nu får det vara nog,  men God jul på er alla från ett totalt omysigt jul-Sydney!!


Kommentarer
Postat av: Malin

back in sweden yet? ring!

Postat av: Em

Åh Sydney är underbart! Jag bodde i några år på Nya Zeeland så jag vet vad du menar med konstiga varma jular! Dock tycker jag att det är lite coolt med bbq på stranden på julen.. ett litet kul alternativ till julbordet ;)

2006-12-27 @ 10:50:01
URL: http://fashionholic.blogg.se
Postat av: emma

Hallå! Hör av dig! Jag har ingen mobil och inga nummer. Du kan ringa hem till mig & A; 019240691.
Hoppas ni har haft en fin jul! Stor kram!

2006-12-27 @ 23:08:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback