Bortskämd

Man är bortskämd som svensk.

Ingenstans i världen finns den standard fom finns i Sverige. Jag vet att man klagar på höga hyror och otäta fönster och allt i Sverige oxå men det är ingenting emot här. Här är tätning och isolering två ord som är totalt främmande. Och priset på hyrorna för en skitlägenhet med mögel och sprickor är ungefär samma som en fräsch lägenhet på kungsholmen. Här blåser det från fönstren så att man känner vinden och när en bil åker förbi utanför låter det som om den var i samma rum. 

Vad jag ville komma till var att jag önskar att jag kunde vara en sån cool designtjej som bor i en liten, svindyr lägenhet i en storstad med världens strörsta garderob med märkes- och vintagekläder och några få men coola möbler (tänk Carrie i Sex and the City) och som springer ner i den skitiga och smockfulla staden för att ta en kaffe på vägen till jobbet. Allt är lite sådär "glamoursmutsigt" som på film. Tyvärr är det något som aldrig kommer att hända eftersom jag är en bortskämd svensk.

Jag vet att många skulle klara av det men jag är inte en av dem. Jag vill ha det fräsch omkring mig. Det bästa jag vet är att vakna upp i ett vackert fint, rent rum i en varm lägenhet med nytvättade lakan. Jag vill att saker ska lukta gott, att kläder ska vara rena och fräscha, att mitt hår ska lukta gott och att man inte ska bli klibbig av fuktig värme direkt när man kommit ut ur duschen.

Jag vill gå ut i en ren och ganska smockfull stad i märkes- och vintagekläder och fortfarande ha världens största garderob. Jag kan gärna ha en svindyr lägenhet om jag har råd men då ska den vara ljus, stor välmöblerad och fräsch och dessutom ligga bra till.

Så mina drömmar om att bli Carrie och leva i en av världens största städer har bytts ut till drömmar om att gå ut en kall men vacker vinterdag i rena och fina Sverige på väg till ett caf'e med mina vänner i någon av Sveriges "storstäder".  (fast ännu hellre en varm sommardag)

Dock duger detta så länge eftersom jag faktiskt trivs här =)

Kommentarer
Postat av: Malin

aahh i hear ya! el ja alltså jag vill fortf leva carrielivet i new york, men standarden där är mucho bättre än här iaf. man får väl se till att tjäna mkt pengar.

men engelsk standard, fyyyy fan! sitter med ugnen öppen och på högsta värme i köket för att försöka få nån värme här överhuvudtaget. elementen verkar ha lagt av helt och hållet och ja, englasfönster håller ju inte värmen direkt. mysigt att kunna känna vinddraget trots att fönstret är stängt. brukar sitta med skor och en stor halsduk virad runt både hals och huvud och ändå frysa och ha fingrar som isbitar. och de tror de är så jävla bra, de där engelskmännen.

men du, du kan väl iaf fundera på att flytta till NY med mig:D:D puss

2006-11-04 @ 11:58:18
Postat av: Sarah

Du har verkligen rätt i det du säger, aldrig har jag varit nånstans där det är lika fräscht som sverige!
Hur länge ska ni vara i australien?

Postat av: magnus

Du kan bara få medhåll. Från Amsterdam, med englasfönster och gardiner som rör sig trots att fönstrena är stängda.

Men inte vill jag till Sverige för det.

2006-11-05 @ 15:08:48
URL: http://amstxl.blogs.se/
Postat av: Elisabet

Det låter som hos mig i Skåne ..-)
Jag brukar också gå med halsduken på inomhus.

2006-11-06 @ 07:10:03
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: Camilla

haha ;)

2006-11-06 @ 19:46:57
URL: http://stilic.blogg.se
Postat av: Matilda

Malin: hahah! klart jag ska fundera på vårt carrie-liv i new york =)

Sarah: Underbara Sverige. Jo vi ska troligtvis vara här i strax över 1 år till.

Magnus: Hehe, nä inte än i alla fall ;)

Elisabeth: Oj, då borde du prata med din hyresvärd! (om du inte bor i villa förstås =)

Camilla: =D

2006-11-07 @ 08:17:24
URL: http://blanc.webblogg.se
Postat av: Cicci

Jag är som du, det måste vara rent och fräscht runt om kring mig! För att överleva kylan i Sverige så har vi ju blivit tvugna att ställa väldigt höga krav på att husen ska vara täta och så, och det blir man ju bortskämd av! Men desto mer pengar man har desto bättre kan man väl bo eller nåt :)!

2006-11-13 @ 20:33:42
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: gcsbd aqfvjnemd

obiz zaytedm ewyhsmufo arxwum pdbtyiasv szcvdf absirfylg

2007-05-14 @ 08:33:21
URL: http://www.eyjgova.axmi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback