Skolan & annat

Jag har fått många frågor om var jag är och vad jag pluggar. Så nu tänkte jag berätta lite om vad jag gör!

Jag bor alltså i Sydney i Australien i en mysig "suburb" som heter Manly. Anledningen till detta är att jag pluggar på en grafisk designskola som heter Billy Blue och ligger i North Sydney. Jag bor mycket nära havet och stranden som är kilometerlång.

Jag kom hit för två månader sen och ska stanna i 1,5 år. Vi (jag och Jimmy) delar en stor trea med två andra svenskar, Anja och Maths. I vårt hus bor det 6 svenskar till (snart 4) Som vi oxå pluggar tillsammans med. Vi tar bussen till skolan varje veckodag utom torsdagar då vi är lediga. Bussen till skolan tar ca 40-60 minuter beroende på tarfiken (här kan det vara riktiga trafikstockningar). 

Skolan ligger i företagsområdet North Sydney med en massa skyskrapor och business-folk överallt. Huset som skolan ligger i är även det en skyskrapa som vi delar med alla kostymnissar. Skolan är som sagt en grafisk designskola som har ett mycket gott rykte. Vi får en ganska bred utbildning inom design. Vi läser ämnen som, typography, illustration, drawing, design, digital technology, professional practice och advertising.  Mitt favvoämne är design.

Än så länge har vi bara fått tillbaka 4 uppgifter rättade och klara. Det har gått helt ok, idag fick jag det näst högsta betyget i design (och det är den första uppgiften jag lämnar in i det ämnet). Betygsystemet är satt som Fail(F) = icke godkännt, Pass(P), Credit(C), Distinction(D), och High Distinction(HD). Idag fick jag som sagt D+ i design, kanske oxå HD eftersom jag ändrade en sak och de andra som gjorde det fick HD =). Men egentligen bryr jag mig inte så mycket om betygen eftersom det inte kommer att spela någon roll när man söker jobb. Då kommer de bara att kolla min portfolio, så jag får se till att göra den bra!!

Vi trivs som sagt jättebra i Manly, det är det absolut mysigaste stället jag varit på hittills. Vi går ner till stranden på minder än 5 minuter från lägenheten och vi brukar springa på starnden i vattenbrynet, det är härligt! Det är ganska "försvenskat" i Manly, folk brukar kalla det för lillsverige här ute. Det bor så himla många svenskar här att man måste akta sig för att säga nåt på svenska om folk =/  Dessutom har vi en liten svenskaffär som säljer snus och saltlakrits och en massa annat svenskt, den heter Nordic Fusion och det är såklart svenskar som jobbar där =)

Just ja, sa jag att Manly är litet, mysigt och litet , men samtidigt ett turistställe (kommer att bli såå packat här i sommar) så det finns massor av affärer och restauranger här!! Det ligger mycket surfshops överallt, och överallt möter man folk i våtdräkt eftersom surfa det är det enda folk gör här! Imorgon (min lediga dag) ska jag söka jobb här, får se hur det går =/

Det var en liten summering av mitt liv här men jag återkommer som vanligt när jag har tid!

52102-239




Kommentarer
Postat av: Isabell

intressant att läsa :)
vad söt du är på bilden :)

Postat av: Emma

Det låter härligt sötis! Men pratar du egentligen ngn engelska (= ? Kommer och hälsar på er i höst/vinter!! Vill verkligen till Aussie och sydney! Får jag & A bo hos er då (=
Vi hörs snart! puss!

2006-09-13 @ 20:33:58
Postat av: malin

hey, har du gått o blivit lockig??? very nice, very nice:D själv tror jag att jag ska klippa page, hehe.. och göra lite guldbruna slingor...

im åker jag till öret för att hälsa på lite. skumt att inte bo där längre, man e bara där på visit liksom. blir lunch på kåren, hehe.. ska bo hos jenny, will be sweet:)

well, lycka till med jobbsökandet, jävligt strongt om du orkar med både plugg o jobb, verkar ju som ni har en del att göra. o grattis till de fina betygen, helt jävla great ju:)

miss u, jag vill också komma o hälsa på, can i???? ska bara vinna lite pengar först...
puss

2006-09-13 @ 20:59:36
Postat av: Lily

Kan du rekomendera att man åker utomlands och pluggar?

Är sugen på att åka till USA.
Vet du några bra tips hur jag komemr igång med mitt letande. Finns det svanska universitet som ordnar lite...

Mvh

2006-09-13 @ 23:23:48
Postat av: Matildas fikarum

Vilket sammaträffande. Jag käkar lunch i huset bredvid Billy Blue minst en gång i veckan. Jo, det är många affärstyper i de kvarteren. Man ser inte precis vare sig barn eller äldre människor. Kul att du trivs!

2006-09-14 @ 14:43:11
URL: http://www.mildamatilda.blogs.se
Postat av: sofie

jättekul att få läsa lite om vad som händer! =)
starkt jobbat å designuppgiften! måste kännas bra att det går så fint redan i början! ( :
toppenfint kort på dig också!

2006-09-14 @ 17:09:47
URL: http://sofls.blogg.se
Postat av: MakeUpYourMind

Vad kul det låter.. hoppas på ännu fler bilder. Lycka till med jobbsökandet.

2006-09-14 @ 17:56:53
URL: http://www.makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: madeleine

Du är så sjukt lik den där tjejen som var med i tv programmet popstars som bildade gruppen excellence

http://emerentia.blogg.se/images/jenny_bergfoth_1147539660.jpg

OTROLIGT LIKA!

2006-09-14 @ 21:15:25
URL: http://madeleinee.blogg.se
Postat av: j

söt och fortf lik Sahlene;)

2006-09-15 @ 18:35:37
URL: http://jeeena.blogg.se
Postat av: Matilda

Isabell: Vad kul att du tycker det, tack!! =)

Emma: Ja kom å hälsa på oss, det vore jättekul!!!Klart ni frå bo här! Puss

Malin: Hehe, nej, jag är inte lockig men jag önskar jag var det, det lät snyggt det där som du skulle göra!!

Tack för att du är så söt och skriver att jag är duktig, det är inte ofta man får höra nuförtiden, hehe, det var skönt!

Du får alltid komma å hälsa på det vet du, ta å köp en lott idag!! =D Puss

2006-09-17 @ 12:43:09
URL: http://blanc.webblogg.se
Postat av: Matilda

Lily: Ja det kan jag verkligen rekommendera, det slår högt när man söker jobb senare och det är riktigt kul!

Tips är lite svårt till usa eftersom jag inte har kollat upp det. Jag åker med Kilroy Travels och det funkar bra. Om du vill åkaen kortare

2006-09-17 @ 12:45:34
URL: http://blanc.webblogg.se
Postat av: Matilda

öh, ok,, om du vill åka en kortare stund typ en termin eller nåt och lite billigare så kan du ju alltid plugga nån termin i sverige på ett program som har utbytesmöjligheter, och därmed åka till en skola som her avtal med din skola, det har mina vänner gjort och det har fungerat jättebra!

2006-09-17 @ 12:49:13
URL: http://blanc.webblogg.se
Postat av: Matilda

Matildas fikarum: haha, nä, vad coolt, då har vi säkert sprungit förbi varandra i north sydney utan att veta om det =)

Sofie: Å tack, vad snäll du är!! Nu blev jag glad =)

MuyM: Det är det, tack =) Det kommer fler jag lovar...

Madeleine: haha, tycker du?

Jeeena: Haha, det är ju en komplimang men hon är mycket snyggare än mig =) (fast jag klär mig bättre ;)

2006-09-17 @ 12:54:16
URL: http://blanc.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback