Nöjd och glad?

Jag blir aldrig nöjd. Och nu pratar jag inte bara om shopping och kläder...utan om ALLT! Varför är man aldrig nöjd? Vad man än gör och hur bra man än har det vill man alltid ha mer. På ett sätt är det ju positivt att man har en drivkraft att alltid vilja ha mer, skulle nog vara tråkigt annars, men samtidigt är det farligt!

Var gör vi av våra dagar?
Sitter alltid och väntar på att något ska hända, jobbar alltid lite mer för att...hmm, ja för vad? För att man får det bättre sen? När då, när får man det verkligen BÄTTRE? Är det inte så att man egentligen har det jäkligt bra hela tiden men att man skapar sig problem att lösa för att man är uttråkad, och är det inte så att man egentligen har allt man behöver för att vara lycklig?
För lycka är ju inte saker, det vet vi. Och lycka är ju inte att ha ett bra jobb eller massor av vänner eller att vara kändis eller populär. Nej lycka är väl mer en känsla, att känna sig nöjd och glad för vad man har istället för att klaga på det.

Och klaga är vi svenskar bra på!
Jodå, klaga kan vi! Jag och min syster diskuterade detta med perspektiv. Nu när jag inte bor i Sverige längre ser jag positivt på den svenska standarden och på priserna och årstiderna. Ja vintern är hemsk, men det är ju bara snö och kyla...inte krig! Och hyrorna i Stockholm är hemska, men vi bor inte ens i innerstan av Sydney och vi betalar 14 000kr/mån för en tvåa som i Sverige skulle anses som ett "renoveringsobjekt". Vi klagar på vår politik och våra rättigheter och skyldigheter bl a jämställdhet, skatter, sjukvård osv. I Aussie har man nyss infört mamma-ledighet, många lagar och förordningar är urgamla och förlegade och skatterna är typ lika höga som i Sverige fast de inte har samma skyddsnät eller sjukvård som i Sverige.

Jag menar inte att Australien är sämre än nåt annat land, men vi har det ändå jäkligt bra i vårt kalla Sverige. Och vi borde stanna upp ibland och vara nöjda och stolta över vårt land och vår demokrati för gräset ÄR inte grönare på andra sidan. Absolut inte =)

Så nu ska jag f-n försöka vara nöjd och lycklig!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Precis vad jag behövde höra en dag som denna! Snyggt namn förresten! ;)

2007-01-15 @ 13:31:00
Postat av: Malin

i couldn't agree more!!!

Postat av: Matilda

matilda: tack! u to!

malin: Puss på dig!

2007-01-15 @ 21:27:11
URL: http://blanc.webblogg.se
Postat av: Malin

sweden rocks my socks!

2007-01-17 @ 01:16:28
URL: http://malingoesenglish.webblogg.se
Postat av: Anna

Kanske lite personlingt men,vad har du för behåstorlek? allt sitter så snyggt på dig:)

2007-01-17 @ 15:45:45
Postat av: Camilla

ojoj

2007-01-17 @ 21:08:19
URL: http://www.stilic.blogg.se
Postat av: sandra

då kan man ju fråga sig vart i sydney du har hamnat.. om du betalar 14000 i månaden för ett rivningsobject. har också bott i sydney men vi fick en riktigt sjyst lägenhet i stan för under 10000 i månaden! jag garanterar its a lot of them!

2007-01-18 @ 23:14:20
Postat av: Matilda

sandra: jag skrev "renoveringsobjekt" inte rivningsobjekt. Och självklart finns det billigare lägenheter men jag väljer att inte bo i en trång skitig lägenhet i stan.

2007-01-19 @ 01:08:24
URL: http://blanc.webblogg.se
Postat av: Daniel Hilding

Matilda!
Jag är ju inte helt snabb, jag skulle ju skriva här för läänge sedan men det vart aldrig av, förens nu... :)
Hur är det? Vad gör ni på dagarna? Åker ni tillbaka? När isåfall? Har du eller Jimmy en mailadress kanske?
Ha en bra fredag!
Kram!

2007-01-19 @ 11:46:15
Postat av: Matilda

Daniel: Tja!!! Kul att höra från dig! Bättre sent än aldrig, jo nu är vi ju tillbaka igen och jag har redan blivit anfallen av en kackerlacka..blää, vi åkte i fredags. När vi var hemma gjorde vi ingenting! Vad gör du nu? Min mailadress är [email protected] och jimmys är [email protected]. Hör av dig och berätta hur det går =) Kram på dig!!

2007-01-21 @ 00:22:16
URL: http://blanc.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback